mandag den 24. januar 2022

Hjerter til Moesgaard

 

Installationsfoto fra udstillingen 'Rus - vikinger i øst' (pressefoto: Moesgaard Museum)

»Udstillingen er et fornemt bevis på, hvor godt det kan falde ud, når et af de helt store museer spiller med musklerne. Fundene er i topklasse, og det er flere hjerter værd at få mulighed for at se for eksempel et af de mytiske Ulfberht-sværd eller overvældes af gyldne halssmykker med religiøse motiver, fundet i Ukraine, og mønter i massevis«


Dagbladet Politiken har haft anmelder Niels Pedersen på besøg hos Moesgaard Museum, som netop har åbnet udstillingen 'Rus - vikinger i øst'. 


Ofte har man i et alment historisk perspektiv defineret vikinger som nordiske versioner af vildskab, der som oftest rejste vestover og plyndrede og hærgede. 


Der var dog vikinger, som imidlertid rejste mod øst og ad floder begav sig til de områder, vi i dag kender som Belarus, Ukraine, Kasakhstan, Rusland og Tyrkiet. 


Faktisk tog disse folk så meget magt i området, at Kijev blev et epicenter for de nordiske mænds indflydelse. 


Jeg glæder mig til selv at se udstillingen, som jeg har planlagt en anmeldelse af. Det bliver imidlertid først i begyndelsen af februar, at jeg kan få placeret Moesgaard i kalenderen. 


Til gengæld varer udstillingen helt frem til d. 11. september - og jeg behøver vel ikke at tilføje Politikens samlede vurdering af udstilling? Jeg gør det alligevel: Seks ud af seks mulige hjerter tildeler Niels Pedersen 'Rus - vikinger i øst'.