lørdag den 22. januar 2022

Jesper Christiansens udstilling 'De fire årstider' åbnet på Skovgaard Museet

 















Der er noget næsten symbolsk i, at jeg i skrivende stund er ved at gennemlytte det komplette antal af Beethovens klaversonater, mens jeg arbejder på en anmeldelse af maleren Jesper Christiansens nyåbnede udstilling på Skovgaard Museet i Viborg. 

Når jeg fremhæver netop musikken, er det naturligvis perspektiveret i, at Christiansen ved åbningen af udstillingen fortalte, at musik og litteratur har en parallel betydning for ham i relation til billedkunsten, og det kan man tydeligt både se og opleve på udstillingen i Viborg. 

Han indledte sin præsentation af udstillingen med ordene »Dantes paradis ligger i Odsherred«. Med disse få ord bliver fascinationen for litteraturen påvist, og i samme sætning bliver det skildret, at kunstneren har området omkring sommerhuset og atelieret i den lille nordvestsjællandske landsby Abildøre som motivisk udgangspunkt. 

Der er mange aspekter i Christiansens motivkreds - og alt det må jeg prøve at få beskrevet i min anmeldelse, der dog - som altid - har det subjektive element som klangbund. 

Udstillingen på Skovgaard Museet kan ses frem til d. 24. april, og jeg tror godt, at jeg uden at afsløre for meget, kan sige, at den er ret anbefalelsesværdig.