lørdag den 29. januar 2022

Fem kronprinsesser på Koldinghus

 

Man kan på Koldinghus blandt andet opleve Elisabth Jerichau-Baumanns portræt fra 1856 af Kronprinsesse Louises døtre Alexandra og Dagmar, som senere bliver henholdsvis dronning af England og kejserinde af Rusland.

Snart fylder H.K.H. Kronprinsesse Mary 50 år, og det markeres sandsynligvis på mange måder. 

Jeg er dog direkte involveret i én af fejringerne, da man på museet Koldinghus i Kolding året ud viser udstillingen 'Mary & Kronprinsesserne', og netop denne udstilling er jeg blevet anmodet om at skrive en anmeldelse af, og i den forbindelse har jeg besøgt slottet i Kolding, hvor direktøren for Kongernes Samling - museerne på Amalienborg, Rosenborg og Koldinghus - Thomas C. Thulstrup gav mig en meget dedikeret rundvisning i udstillingen, der fortæller historien om fem kronprinsesser - Louise, Lovisa, Alexandrine, Ingrid og naturligvis Mary, som i en digital gengivelse giver de besøgende en introduktion til hendes fire forgængere. 

Jeg sidder lige nu og kæmper med at begrænse mig i forhold til den grundige beskrivelse, jeg var vidne til, da jeg så udstillingen; men mon ikke man på avisens redaktion bærer over med, at jeg breder mig en anelse? Det må vi se!

 Udstillingen åbner i hvert fald d. 1. februar og varer året ud.