fredag den 22. juli 2022

Nedtælling #1

Stjernearkitekten David Chipperfield har stået for den æstetiske del af renoveringen af Mies van der Rohes stramme udtryk af arkitekturen på Neue Nationalgalerie, der er beliggende i Berlins Kulturforum (foto: Neue Nationalgalerie/Simon Menges)

Fra 10 til nul: I dag er der præcis 10 dage til d. 1. august og dermed samme antal samme antal overnatninger i hjemmets seng, inden turen går til Berlin, hvor jeg har tænkt mig at tilbringe hele august måned i Jyllands-Postens Fonds bolig i bydelen Prenzlauer Berg. 

Der er ingenlunde tale om en ferietur, da opholdet i den tyske hovedstad i høj grad vil være tilegnet skrivning og udarbejdelse af kunstneriske arbejder med et naturligt udgangspunkt i Berlin og byens mange åndehuller og mere afsides beliggende kulturinstitutioner. 

Der er nok at tage fat på, men blandt de mere oplagte steder, som bliver behandlet, vil sandsynligvis være Neue Nationalgalerie, som blev genåbnet sidste år efter en kæmpemæssig renovering. 

Det er oprindeligt den store arkitekt Ludwig Mies van der Rohe, der tegnede museet i 1960'erne, men ved mit første besøg på museet for 10 år siden, kunne jeg konstatere, at museet fremstod ret "slidt", hvilket man senere tog konsekvensen af. 

Siden 2015 har området fungeret som en byggeplads; men nu er museet altså åbent for publikum igen - og jeg glæder mig til at se, hvordan stjernearkitekten David Chipperfield har løst opgaven med at genopfinde museet. 

Jeg sender naturligvis rapporter fra Berlin på hjemmeside og blog, når jeg er fremme.