tirsdag den 26. juli 2022

Nedtælling #2

 

Det færdigbyggede Humboldt Forum ses her fra øst- og nordsiden (foto: Alexander Schippel)

Sidst jeg var i Berlin, tegnede der sig et mønster til et byggeri, som jeg har fulgt ret tæt hver eneste gang, jeg har besøgt byen i de senere år. Sidste gang var i begyndelsen af 2020 - lige inden coronapandemien brød ud for fuld kraft og dermed gjorde det besværligt at rejse ind og ud af Tyskland. 

Byggeriet skulle i lighed med Berlins nye lufthavn vise sig at blive præget af adskillige forsinkelser og enorme brud på budgettet. 

Jeg har hørt et tal, der ligger omkring fem milliarder danske kroner som slutprisen på Humboldt Forum, som er det nye Berliner Schloss' officielle navn. 

Som det antydes her, er der tale om en reorganisering af slottet, som nu er beliggende på en slotsplads, der fremstod øde og forblæst første gang, jeg/vi besøgte Berlin i 2012. 

Nogle år i forvejen havde bystyret fjernet Palast der Republik, som var DDR-styrets regeringsbygning og årsagen til, at man gjorde dét, var, at bygningen var decideret sundhedsskadelig at befinde sig i på grund af enorme mængder af asbest. 

Det oprindelige slot blev så medtaget af de allieredes bombardementer under 2. Verdenskrig, at DDR-bystyret i begyndelsen af 1950'erne besluttede at sprænge ruinen i luften frem for at genopføre den. 

Undskyldningen var, at slottet symboliserede kapitalisme og vestlig dekadence samt et udtryk for samme kulturs imperialistiske filosofier. Men nu står slottet der altså igen som en næsten en til en replica af det oprindelige bygningsværk. 

Dog bør nævnes at slottets østlige facade adskiller sig fra den klassiske arkitektur, der ellers præger slottet. Denne facade er modernistisk og minimalistisk i sit udtryk, hvilket blot får bygningsværket til at fremstå endnu mere underligt, end jeg antager, det oprindeligt var tænkt. 

Jeg tror muligvis ikke desto mindre, jeg vil aflægge Humboldt Forum et besøg, når jeg ganske snart drager til Berlin på et månedslangt ophold.