torsdag den 7. juli 2022

Angsten som kunstnerisk grundstof

 

Kunstnergrupperingen SIGNA har i Tønder forvandlet museets arkitektur til noget, der ligner et psykiatrisk hospital (foto: Erich Goldmann)

Når Kunstmuseet i Tønder bringer angsten ind i museumsrummer, er det sandsynligvis ikke med henblik på at skabe en tilstand af beklemmelse hos museets gæster; men kunsten kan som bekendt noget, når det handler om den menneskelige psyke. 

Udstillingen 'Angst' finder netop sted på museet i det sønderjyske, og jeg kan efter, jeg har studeret udstillingens katalog fastslå, at der er tale om et ganske kompleks projekt. 

Jeg kan roligt sige, at jeg er blevet ganske nysgerrig på formålet og hensigten med denne billedlige formidling af en stærk følelse - og især er jeg videbegærlig på, om der i Tønder bliver sat grundigere perspektiv på angsten, end man har set det tidligere i kunsthistorien. 

Jeg må besøge Kunstmuseet i Tønder for at blive bekræftet eller dementeret i mine teser. 

I mellemtiden kan jeg blot fortælle, at udstillingen finder sted frem til d. 23. oktober.