mandag den 12. februar 2024

Elektrificerende 'Rebel Rebel'

 





Installationsfotos fra udstillingen ’Rebel Rebel’ med installationen ’The Star’ i den visuelle forgrund

'Rebel', 2021. Portræt af Zinat Moadab. Tempera på kalveskinspergament.

Da solen skinnede fra en skyfri frosthimmel udenfor, var det næsten en magisk oplevelse at gå indenfor i halvmørket i Soheila Sokhanvaris udstilling ’Rebel Rebel på ARoS i Aarhus. 

Om udstillingen med kunstneren, der er født i 1964 i Iran, men i dag bosiddende i Cambridge i England, skrev en af mine venner på Facebook»Helt vidunderligt rum. Meget flot udstilling. Jeg følte mig som suget ind, koblet på som et stik i en stikkontakt, elektrificeret i samme øjeblik, jeg trådte ind…«. 

Jeg kan sagtens følge denne iagttagelse. 

Udstillingen belyser, hvad kunstneren selv beskriver som »kollektive forhold gennem enkeltpersoners fortællinger. For at fortælle historien om det prærevolutionære Iran besluttede jeg at fokusere på nogle af landets mest kendte kvinder […] De udvalgte kvinder er alle udøvende kunstnere: De var de mest synlige, og derfor var det også dem, der tydeligst blev gjort tavse efter revolutionen i 1979«. 

Udstillingen kan ses på ARoS frem til d. 2. juni 2024.