torsdag den 29. februar 2024

Et spontant indkøb hos Harald Nyborg

 

’Par på stranden’. Olie og spraymaling på lærred. 65 x 81 cm.

De er overalt i bybilledet: Kunstværker - nogen vil sige hærværk - forarbejdet på husmure og andre flader ved hjælp af farver på spraydåse. 

Den slags uautoriserede billedkunst er der adskillige, der er sure over. Det er blot svært at komme den nævnte version af graffiti til livs, når enhver kan erhverve sig spraydåserne med farvepigment i ethvert byggemarked. 

Jeg havde faktisk længe overvejet, om farve på spraydåse var en mulighed i min egen praksis, og det skulle da naturligvis komme an på en prøve, så under en køretur i husstandens automobil, bad jeg spontant fruen om at dreje køretøjet ind omkring discountbyggemarkedet Harald Nyborg, som jeg ved, handler med de nævnte effekter. 

Jeg fandt, at farveudvalget var lidt begrænset, så jeg nøjedes med at købe en blå og en hvid. Dem har jeg efterfølgende gjort brug af i mine malerier, og i værkerne herover har i hvert fald den blå farve fået lov til at stå rent på billedplanet. 

Jeg ved ikke, hvordan farverne udvikler sig over tid, og jeg har heller ingen anelse om, hvordan de oliefarver, der efterfølgende er lagt oven på sprayfarverne, opfører sig; men det vil tiden selvfølgelig vise.