søndag den 11. februar 2024

Museernes samlinger #1

 

Robert Rauschenberg: ’Catch Urban Bourbon’, 1993. Akryl på spejl og lakeret aluminium

Det er helt naturligt, at landets mange kunstmuseer udstiller deres samlinger for publikum. Især museer, som har store og betydningsfulde ting i magasinerne, kan være interessante at gå på opdagelse hos. 

Nu viser kunstmuseet ARoS i Aarhus f.eks. udstillingen ’ARoS Samling 1960 - nu’, og den rummer bestemt fine værker og udtrykker samtidigt en vis alsidighed i udvalget. 

Jeg kunne nu godt tænke mig, at man i kurateringen var gået lidt mere konceptuelt til værks og måske oven i købet havde gravet dybere i magasinerne med henblik på at finde kunstværker, der ikke er blevet vist på museet ret ofte i de senere år. 

Måske har jeg blot besøgt ARoS for tit, siden museet åbnede i sin nuværende form i 2004, eller måske har de unge museumsinspektører ikke den store interesse i at finde guldet blandt mere eller mindre glemte kunstnere? 

»Hvor mon den er, den røde tråd«? spørger jeg mig selv, mens jeg foretager en runde i udstillingen. 

Heldigvis finder man et stort mesterværk af Robert Rauschenberg i udstillingen, og det er gengivet herover.