fredag den 23. februar 2024

Richard Mortensen udsat for kunstig intelligens

 

En pudsig detalje vedrørende dette maleri af Richard Mortensen: I ARoS’ pressemateriale optræder det under titlen ’Botanisk portræt’, men i en bog, der ledsagende udstillingerne ’Richard Mortensen Maleri 1929-1993’ på Statens Museum for Kunst og Aarhus Kunstmuseum i 1994 er værket tituleret ’Botanisk konfrontation/Botanisk metamorfose’ Maleriet er udført i 1936-37 og måler 125 x 162 cm (foto: © ARoS Aarhus Kunstmuseum)

»Mortensens farvepalette er en anden bemærkelsesværdig egenskab ved hans arbejde. Hans brug af levende, ofte dristige farver skaber en visuel fest, der fanger beskuerens opmærksomhed og trækker dem ind i hans univers. Dette forstærkes af hans evne til at skabe kontrasterende kompositioner, der spiller med lys og skygge for at give dybde og bevægelse til værkerne«


Teksten herover er blot et uddrag af en anmeldelse af en retrospektiv udstilling af maleren Richard Mortensen (1910-1993), som om en måneds tid er aktuel med udstillingen ’Mellem Linierne’ på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 


Og hvordan i alverden er jeg så i stand til at forfatte en anmeldelse til en udstilling, der endnu ikke kan ses? 


Bare rolig, kære læsere af denne blog. Teksten er ganske overfladisk og at betragte som en almen overordnet positiv beskrivelse af den pågældende udstilling forfattet af AI-robotten ChatGPT


Hvorfor jeg begiver mig af med at lave den slags fiksfakserier, kan udtrykkes ganske klart: Jeg vil blot anskueliggøre, at det i fremtiden er indiskutabelt, at den menneskelige hjerne og vurderingsegenskab umuligt kan erstattes af kunstig intelligens, når det drejer sig om iagttagelser set i en objektiv og subjektiv syntese. 


Hvis man imidlertid har lyst til at læse, hvad chatbot’en er nået frem til af konklusioner, kan AI-anmeldelsen læses HER> … 


Det bør dog påpeges, at mit initiativ med at lade ChatGPT skrive en sådan anmeldelse, bør ses som et rent eksperiment, men om metoden i enkeltheder er brugbar, kan jeg bestemt ikke afvise; men anvendelsen af AI fordrer nok, at man farer frem med lempe. 


Udstillingen med Richard Mortensen kan i øvrigt ses på ARoS i tidsrummet 23. marts-1. september, og jeg har faktisk allerede tilmeldt mig pressevisningen, således, at jeg er i stand til forhåbentligt at give et kvalificeret bud på udstillingen til den tid.