fredag den 3. december 2021

Buddhafigur solgt for en formue

 

Buddhafiguren, der nu er solgt for 13,5 millioner, stammer fra en dansk samling (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg sad og gennemgik hammerslagene hos Bruun Rasmussen over auktionen med asiatisk, islamisk og indisk kunst, og jeg må da sige, at jeg lige gloede en ekstra gang, da jeg erfarede, at en buddhafigur var blevet budt op i hele 13,5 millioner kroner. 

Det var tilsyneladende ikke overraskende, at skulpturen nåede en høj pris, da den var vurderet til mellem 2.000.000 og 3.000.000 kr. 

Jeg fulgte ikke den pågældende auktion, men mon ikke der har været en højtidelig stemning i auktionshuset, mens budene på den næsten 18 kg store skulptur fra 1700-tallet indløb? 

Det er det tredje højeste hammerslag i Bruun Rasmussens historie, og mon ikke, det er pengestærke kinesere, der nu kan kalde sig ejere af skulpturen? 

Det tror jeg.