fredag den 3. december 2021

To udstillinger - to anmeldelser

















Shoplifters udstilling på ARoS er et koloristisk sansebombardement bestående millioner af hår. På det nederste billede ses udstillingens hovedperson i selskab med denne blogs redaktør. Billedet er taget af Jeanett Stampe.

Jeg havde egentlig besluttet mig for at sammenlægge de to udstillinger, som netop åbner på kunstmuseet ARoS i skrivende stund, til én samlende anmeldelse, men allerede under udarbejdelsen af islandske Hrafnhildur Arnardóttirs udstilling 'Hypernature' gik det efter kort tid op for mig, at de to vidt forskellige udstillinger må opdeles i to individuelle anmeldelser. 

De rummer simpelt hen hver især alt for omfattende og komplekse narrativer til, at en enkelt anmeldelse ville være fyldestgørende. 

Således er jeg nu i gang med at skrive om Arnardóttir, som udstiller under det langt mere enkle og mundrette navn Shoplifter. 

Hvad udstillingen i en dybere forstand handler om, kan man derfor læse i et større dansk dagblad om ikke så længe. 

Derefter tager jeg naturligvis udstillingen 'Digital Descending' med omfattende videoinstallationer af kinesiske Lu Yang under behandling. 

Begge udstillingen kan ses på ARoS frem til d. 24. april 2022.