torsdag den 23. december 2021

Skandaler i bibelbæltet i 2021

 

Den censurerede version af Michelangelo Pistolettos værk. Det oprindelige kan findes i bunden af dette blogindlæg

Jeg skal være den første til at erkende, at jeg har bidraget ganske meget til at fjerne fokus fra den megen kunst, man kunne opleve på 'Socle du Monde' i Herning og omegn. 

Årsagen skulle vise sig at skabe en del omtale i såvel landsdækkende som lokale medier, og på Jyllands-Posten, som jeg som bekendt er tilknyttet, fandt man faktisk en censurering af en gengivelse på kunstmuseet HEARTs facade i forbindelse med projektet så interessant, at netop dette greb fik en - vil nogen sikkert sige - en overordentlig stor opmærksomhed. 

Det drejer sig selvfølgelig om den italienske kunstner Michelangelo Pistolettos værk, der viser en kvinde liggende nøgen på et tæppe, mens hun ryger en pibe. 

Værket er fremstillet i 1973, men det var ikke desto mindre alligevel for meget for vistnok kun en enkelt borger i købstaden. 

Således blev tre steder på den afbillede kvindes krop skjult ganske ubehændigt bag tre logoer for udstillingen. 

På min spørgsmål til museets direktør Holger Reenberg om årsagen til dette censurerende greb, fik jeg at vide, at »vi befinder os i bibelbæltet!« Direktøren var tydeligvis i oprør over, at en repræsentant fra Herning Kommune havde bedt om, at de afgørende områder på kvindens krop blev afdækket - blandt andet på grund af trafiksikkerheden i Birk Centerpark, hvor optrinnet fandt sted. 

Jeg gjorde direktøren opmærksom på, at jeg var nødt til at nævne det i min anmeldelse. »Du SKAL nævne det!!!« var hans umiddelbare reaktion. 

Jeg gik imidlertid et skridt videre og "sladrede" til kulturredaktionen, som ret omgående sendte en medarbejder ud til HEART for at få en redegørelse. 

Det fik man, og hele sagen blev senere åbenbaret i andre dagblade - lokalt som nationalt - samt på TV Midtvest. 

En af kunstnerne, som deltog i 'Socle du Monde' var den amerikanske fotograf Spencer Tunick, som drager rundt i verden og fotograferer folk uden besværlige tekstiler på kroppen i diverse iscenesatte miljøer. 

Senere på sommeren 2021 lavede Tunick således en fotoevent i HEARTs parkområde, men det gik helt galt. 

Først var det meningen, at deltagerne skulle males hvide (en af årsagerne til, at jeg ikke selv deltog i begivenheden), men da man ikke kunne skaffe den rigtige maling, blev projektet ændret til, at de deltagende skulle agere med et antal hvide lagner i stedet. 

Hvad man fra arrangørens side ikke var opmærksom på, var, at der luskede en - fuldt påklædt - fyr rundt i området, som ikke havde noget som helst at gøre der. 

På et tidspunkt blandede han sig med de deltagende og udsatte en af de kvindelige participanter for et fysisk overgreb. 

Samtidigt skildrede et TV-hold hele projektet - og det skete totalt uden filter, skulle jeg hilse og sige. Jeg har på min private harddisk adskillige billeder, som aldeles ublufærdigt viser Tunicks projekt samt de deltagende personer i fri og afklædt tilstand. 

Så galt kan det gå i "bibelbæltet" ude vestpå! , men måske skulle man derude helt afholde sig fra at lave nøgenevents? 

Men det vil jeg synes, ville være træls...

Michelangelo Pistoletto: 'La Venere', 1973. Mixed media og fotografi på glas