Farshad Farzankia: 'Atlas #2'. 2017, olie, akryl og oilstick på lærred (foto: Richard Heller Gallery)
"Når Farshad Farzankia tegner, finder virvaret ud under de sorte krøller. Minder, mennesker, stemninger og følelser skitseres, før de ender som store og ekspressive og farverige malerier".
Blandt andet sådan beskriver Astrid Rasmussen maleren Farshad Farzankia i dagbladet Politiken, der i anledning af kunstmessen Chart Art Fair i København har forvandlet det sædvanlige ibyen-tillæg til en sektion om billedkunst.
Det usædvanlige ved Farzankia er ikke, at han er maler og faktisk er hans metode - tydeligt inspireret af kunstnere som Baselitz, Picasso, Matisse, Basquiat og Tal R - heller ikke synderlig original.
Hvad der er interessant, er at kunstneren faktisk kun i et par år har beskæftiget sig koncentreret med billedkunst.
Tidligere beskæftigede han sig med grafisk design, og havde faktisk succes i branchen. Denne succes er nu overført til billedkunsten, og der er som oftest røde prikker ved alt, han udstiller på diverse gallerier i ind- og udland.
For nyligt kunne man tilsvarende i Jyllands-Posten læse et portræt af en anden dansk billedkunstner, der kun i ganske få år har beskæftiget sig med kunst efter en karriere i reklamebranchen.
Her beklager Ole Aakjær sig over, at han føler sig ramt af Janteloven på trods af, at han omsætter for ikke ubetydelige millionbeløb.
Ikke desto mindre giver journalisten Signe Haahr Lindegaard kunstneren et vist spillerum, som han bruger til at fortælle om, hvordan han klæder sig, og at hans kone laver mad og passer forretningen.
Der er langt mere substans i historien om Farshad Farzankia, som kom til Danmark i begyndelsen af 1980'erne, hvor hans familie flygtede fra præstestyret i Iran.
Han udtaler i interviewet i Politiken:"Min største professionelle frygt er at miste inspirationen. Men jeg har fundet ud af, at jeg ikke skal dvæle ved det. Det handler om at holde sig i gang. At møde op her klokken 8 om morgenen, sætte sig ned og tegne i fire timer, og så fuck, om det er godt eller dårligt. Det finder jeg ud af bagefter".
Se, det er en kunstner på vej!