Som så ofte før tager jeg museumsbygningen i øjesyn, inden jeg begiver mig indenfor på ARoS, Århus Kunstmuseum. Jeg prøver at forestille mig Olafur Eliassons ’Your Rainbow Panorama’ på toppen af terningen.
Dantes Guddommelige Komedie danner angiveligt litterært afsæt for kunstværket. Projektet vil tiltrække sig opmærksomhed ud over landets grænser – i hvert fald ifølge ARoS’ direktør Jens Erik Sørensen, der med vanlig entusiasme skiftevist bøjer og strækker knæene, mens han fortæller pressen om værket og anvender ord som ”fantastisk”, ”fremragende”, ”enestående” og ”identitetsskabende” i sin beskrivelse.
Først nitten og et halvt minutter inde i eventen kommer værkets kvalitative aspekt frem. Som har dette nogen betydning? Det bør vel være unødvendigt at stille spørgsmål vedrørende et projekt, som selveste brand’et Studio Eliasson er ophavsmand til? Blot dét at anfægte værdien af et værk, som RealDania har spyttet 30 millioner (rettelse: Budgettet skred, så nu er tallet 50 millioner) i, bør vel næsten betegnes som blasfemi?
Set udefra kan projektet ses, som noget, der skal overdøve og skabe yderligere grobund for et museumsunivers, der i højere og højere grad fungerer på oplevelsesindustriens præmisser. Om føje tid er det muligt qua ingeniørernes kraftpræstation at foretage en spektakulær circle-jerk i mere end 50 meters højde. Bare konstruktionen så holder…?