På en tur til Ebeltoft besøgte vi Glasmuseet og jeg må sige, at jeg blev ret overrasket over det flotte niveau, der viste sig på museet. I det hele taget er det ret befriende, nogle gange, at iagttage noget, som man ikke føler sig hjemme i.
Ganske vist var en af de skiftende udstillinger på museet en række glasarbejder af Bjørn Nørgaard, og netop dén udstilling var faktisk ret dårligt disponeret og noget usammenhængende.
Det kan man bestemt ikke sige om udstillingen ’Venice. 3 visions in glass’, der præsenterer tre glaskunstnere, der alle har en tilknytning til Venedig. To italienere og en japaner sætter her nogle imponerende standarder for, hvad glas kan bruges til i en æstitisk kontekst.
I en anden udstilling viser danske Stine Bidstrup, hvad hun repræsenterer med udstillingen ’Studies in search of order and chaos’. Her går rummet i samklang med de udstillede glasværker på en helt overrumlende og eksemplarisk måde.
Glasmuseet i Ebeltoft har udviklet sig meget i de seneste år og en forholdsvis ny tilbygning symboliserer i kraft af lysindfald og transparens på glimrende vis, hvad museet står for.
Ganske vist var en af de skiftende udstillinger på museet en række glasarbejder af Bjørn Nørgaard, og netop dén udstilling var faktisk ret dårligt disponeret og noget usammenhængende.
Det kan man bestemt ikke sige om udstillingen ’Venice. 3 visions in glass’, der præsenterer tre glaskunstnere, der alle har en tilknytning til Venedig. To italienere og en japaner sætter her nogle imponerende standarder for, hvad glas kan bruges til i en æstitisk kontekst.
I en anden udstilling viser danske Stine Bidstrup, hvad hun repræsenterer med udstillingen ’Studies in search of order and chaos’. Her går rummet i samklang med de udstillede glasværker på en helt overrumlende og eksemplarisk måde.
Glasmuseet i Ebeltoft har udviklet sig meget i de seneste år og en forholdsvis ny tilbygning symboliserer i kraft af lysindfald og transparens på glimrende vis, hvad museet står for.