”Den vej, mine malerier har trukket de sidste tre år, er mod et rum, som Matisse virkelig mestrer. Det er et rum, hvor der på den ene side ikke sker særlig meget: Hans motiver er enkle og forestiller måske en dame med en ny hat eller to drenge, der spiller skak. Indholdssiden kan jeg forklare dig over telefonen i en to-tre sætninger. Men oplevelsen er noget fuldstændig andet. Det er det unikke ved Matisses billeder: De kan forestille næsten ingenting og alligevel besidde en enorm dybde”
I et interview med Rasmus Bo Sørensen i dagbladet Information fortæller maleren Tal R om sin store passion for Henri Matisse, som man for tiden viser på en stor udstilling på Statens Museum for Kunst i København.
Matisse er ellers ikke blevet behandlet særligt godt af eftertiden, og hans værker har – ligesom en anden udstillingsaktuel kunstner, Edvard Munch – været genstand for diverse mere eller mindre smagløse gengivelser i forbindelse med kommercielle effekter.
Tal R bliver endvidere i interviewet citeret for følgende udsagn, som jeg synes er meget fornuftigt: ”Du lærer ikke noget af Matisse ved selv at begynde at male runde borde med maurisk ornamentik. Men du lærer noget ved at studere metoden i hans maleri, og så træffe dine egne beslutninger”. Her opsummerer han ret præcist, hvordan man som billedkunstner kan tage nogle kunsthistoriske tilbageblik og bruge det sete i sin egen udformning af kunstværker.