To eksempler på konkret kunst i
samtidskunsten. Øverst Ruth Campaus akrylfliser, som dækker gulvet i
foyeren på Randers Kunstmuseum. Lyset på væggen er en del af et værk af Olafur
Eliasson. Nederst Ingrid Kæseler, 'Circle Accumulation # 1-3'. 2014. Mixed
media
Paul
Gadegaard, uden titel. 1953, olie på lærred
For nyligt
deltog jeg i åbningen af udstillingen 'IDEALER - Konkret kunst dengang og nu'
på Randers Kunstmuseum.
Mit formål med besøget var oprindeligt at anmelde
udstillingen, men da jeg erfarede, at dén version af udstillingen, der
tidligere på foråret fandt sted på Esbjerg Kunstmuseum, allerede er anmeldt i
avisen, valgte jeg at iføre mig "hyggehatten" og blot deltage i
ferniseringen som almindelig gæst.
Her kunne jeg dog se og opleve en
udstilling, der sammenfatter den konkret-abstrakte tradition inden for dansk
billedkunst, som den udviklede sig i årene efter 2. Verdenskrig og frem til i
dag.
Jeg kan sagtens konstatere, at det er en udstilling, jeg varmt kan
anbefale, og min gode kollega fra Sønderjylland Lars Ole Knippel gav i det
tidlige forår udstillingen i Esbjerg fem stjerner i Jyllands-Posten, og denne
vurdering ligger helt i tråd med mine egne iagttagelser i Randers.
Udstillingen
kan ses frem til den 1. oktober.