Grønningen: Installationsview med blandt andet Jørgen Haugen Sørensens skulpturgruppe 'The Crowd' fra 2017 (foto: Davis Stjernholm)
"Hvad vil I os, Grønningen?", spørger Mathias Kryger i sin anmeldelse i dagbladet Politiken. Han supplerer: "På Grønningen er der masser af gode værker, men ingen klar motivation for at vise dem. Og hvorfor har man valgt at invitere de gæster, man har inviteret?"
Kryger stiller måske flere spørgsmål, end han besvarer i sin anmeldelse af kunstnersammenslutningen Grønningens udstilling i Den Frie Udstillings bygning i København.
Grønningen er en af de sammenslutninger i landet, som besidder den største status blandt flere grupperinger, og af samme årsag er der et vist fokus på netop Grønningen, der tidligere en gang om året viste medlemmernes værker på Charlottenborg.
Siden er sammenslutningen ad omveje blevet implementeret i Den Fries udstillingsprogram, og her har Mathias Kryger i Politiken og Tom Jørgensen i Jyllands-Posten altså fundet næring til henholdsvis en tre-hjertet og en fire-stjernet anmeldelse.
Tom Jørgensen bekræfter således Grønningen som en udstilling "i fin form" og beskriver samtidigt sammenslutningen som det nærmeste, man kommer dansk kunsts dream team.
Der er således ikke helt enighed blandt de to anmeldere vedrørende Grønningens betydning som væsentligt indslag på den danske kunstscene.
Ikke desto mindre ser det ud som om, Grønningen lever og har det godt - efter omstændighederne.
Grønningen kan ses på Den Frie frem til d. 14. januar 2018.