lørdag den 14. december 2019

Højdepunkter fra kunståret 2019 i Jylland


Det er først og fremmest alsidighed, der har præget de jyske udstillingsinstitutioner i året, der nu rinder ud.

Det kan vel dårligt overraske  nogen, at Jyllands store kunstmuseer har lagt hus til nogle af de mest bemærkelsesværdige kunstudstillinger i året 2019.

Hvis man skal placere disse museer på en skala, vil det være naturligt at placere kunstmuseet ARoS i Aarhus i toppen af pyramiden, og netop derfor vil ARoS altid være genstand for store forventninger af kunstpublikummet og -anmelderne.

Det er dog også svært at udtrykke andet end tilfredshed med primært tre udstillinger på museet: 'Tomorrow is the Question' var en udstilling, der viste et stærkt og kvalificeret udvalg af international samtidskunst i en vellykket disponering. Fem stjerner fik udstillingen af Jyllands-Postens udsendte. 

I Douglas Gordons 'In My Shadow' blev dyremishandling sat i et - måske - ufrivilligt perspektiv i kraft af et videoværk, der inkluderede en elefant, der tydeligt skræmt blev hevet ind i et gallerimiljø. Desværre overskyggede netop dette værk for en fem-stjernet oplevelse. 

På ARoS kan man stadig se udstillingen 'Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction', og bag denne konstruerede titel (er de ikke alle det?) findes en flot udstilling med skulpturelle enheder udlånt fra Tate Museum i London. Endnu fem stjerner til ARoS!

'Tomorrow is the Question': Doug Aitken: 'New Era', 2018, videoinstallation

Det var i 2019 to maleriudstillinger, der trak stjerner til kunstmuseet Kunsten i Aalborg. Et overflødighedshorn af modernistisk kunst bragte den nordiske kunsthistorie i den første halvdel af 1900-tallet i spil til fem stjerner, og det samme skete med udstillingen af den surrealistiske maler Rita Kernn-Larsen, som Kunsten bragte til ære og værdighed i en smuk iscenesættelse. 

I Aalborg finder man også Kunsthal Nord, der i det forgangne år blandt andet viste udstillingen 'Entré', hvori tre yngre kunstnere forvandlede det rå postindustrielle miljø i kunsthallen til et dekadent og syret miljø. Dette usædvanlige, kuratoriske greb gav udstillingen fem stjerner.

'Nordisk modernisme - Inventing the Future': Maleri af Harald Giersing

Museum Jorn i Silkeborg gav i kraft af en kraftpræstation med udstillingen 'Jens Birkemose - Jeg er ikke færdig endnu' anledning til en seks-stjernet anmeldelse. Sjældent har man set en så veloplagt præsentation af en af kongerigets fremmeste billedkunstnere. Museum Jorn bør også nævnes i forbindelse med den konceptuelt forankrede udstilling med værker af østrigske Erwin Wurm samt den store gruppeudstilling 'Art Strikes Back - from Jorn to Banksy', hvor kunstnernes behov for at foretage modifikationer af andre kunstneres værker bringes i spil. Fem stjerner til begge de sidstnævnte udstillinger.

Jens Birkemose: uden titel, 1989

Bevæger vi os nordover, bør nævnes to imponerende udstillinger i hovedfilialen af Skagens Kunstmuseer: Hen over sommeren kunne man se udstillingen 'P.S. Krøyer - på bestilling', og den viste, at den store mester fra Skagen var manden, man skulle have fat i, hvis en konkret opgave skulle løses. Man kan stadig - og frem til maj - se en udstilling på, som jeg tror, vil overraske mange, på museet i Skagen. 'Jeg er hav - Holger Drachmann med pen og pensel' bør man ikke snyde sig selv for. Der blev givet henholdsvis fem og seks (af seks mulige) stjerner til de to udstillinger i Skagen.

P.S Krøyer: 'Et møde i videnskabernes Selskab', 1897. Olie på lærred

Holger Drachmann: 'Morgenstemning ved Nordstranden', 1902.

I det nordjyske finder man også Vendsyssel Kunstmuseum - i Hjørring - og her kunne man først på året se en udstilling af den i 2018 afdøde og i Skagen bosiddende maler Poul Winther i et sceneri, der viste, at Winther var andet og mere end opstillinger af strandingsgods, som ellers over årene blev hans signaturmotiv.

Bevæger vi os sydover, er det stadig muligt at se og opleve to udstillinger på kunstmuseerne i henholdsvis Esbjerg og Tønder. Førstnævnte museum viser den anden af tre udstillinger, der tager afsæt i temaet "Wunderkammer", og aktuelt kan man stadig opleve amerikanske Mark Dions gradbøjning af det mangfoldige emne. Endnu længere sydpå - på Kunstmuseet i Tønder - vises udstillingen 'Mangfoldige former' med skulpturelle værker af den islandske billedhugger Sigurjón Ólafsson, som spillede en rolle på den danske kunstscene i en periode før og under 2. Verdenskrig, og historien om Ólafsson er faktisk interessant. Fem stjerner til hver af de to udstillinger i Sydjylland.

Sigurjón Ólafsson - 'Mangfoldige former': Installationsfoto med skulpturen 'Blomsten' fra 1991

Jeg mangler således kun at nævne én af de tre udstillinger, der kunne trække seks ud af seks stjerner i udstillingsåret 2019: På Moesgaard Museum ved Aarhus sætter de helt deres egne normer, når det drejer sig om at lave særudstillinger med udgangspunkt i historiske begivenheder. Aktuelt udgør 'På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum' ingen udtagelse. Med vanlig sans for detaljer, har man på Moesgaard suppleret de arkæologiske fund fra Syditalien med en iscenesættelse, der giver publikum mulighed for at tage en spadseretur i ét af Pompejis områder. Denne udstilling kan ses frem til d. 10. maj 2010.

Moesgaard Museum: 'På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum' - installationsfoto

Det er klart, at disse udstillinger, som er omtalt her, kun udgør en begrænset del af de udstillinger, jeg har set og anmeldt i løbet af 2019, og man kan såmænd godt blive ret stakåndet ved at tænke på, hvor meget, der er løbet gennem systemet i løbet af et år... Og så er der naturligvis alle de mange kunstudstillinger, der er blevet siet fra i prioriteringsarbejdet. Mange vil sandsynligvis finde denne proces uretfærdig og alt for subjektivt rodfæstet; men der må tages nogle valg, og sådan bør det være!