"Efter harmonien mellem de to lande kommer splittelsen og de slesvigske krige, og det blev vigtigt at vælge side - også i kunsten. Enden fulgte man den nationale danske kunsts chefideolog N.L. Høyens og sønderjyden Eckersbergs forskrifter om at male sig ind i nationalstaten og at rejse den, eller også var man... tysk"
Modsætningerne eller måske nærmere lighederne mellem dansk og tysk kunst bliver for tiden udlagt på Kunstmuseet i Tønder i et historisk perspektiv og på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa i en samtidskunstnerisk version.
Politikens anmelder Mathias Kryger har besøgt de to museer og når en konklusion, der ligger nogenlunde i overensstemmelse med min egen, da jeg anmeldte udstillingen i Jyllands-Posten.
Her fremhæver jeg udstillingen i Tønder med ordstillingen "det er det første afsnit, der fortælles i Tønder, som er det klart mest interessante".
Kryger fremhæver dog på Brundlund Stine Marie Jacobsens bog ' German for Artists' som et humoristisk indslag på udstillingen. Og det er vanskeligt at modsige.
De aktuelle udstillinger, der markerer 100-året for Genforeningen, kan ses på Kunstmuseet i Tønder til d. 6. december og udstillingen på Brundlund Slot frem til d. 24. januar 2021.