Det er helt naturligt, at landets mange kunstmuseer udstiller deres samlinger for publikum. Især museer, som har store og betydningsfulde ting i magasinerne, kan være interessante at gå på opdagelse hos.
Nu viser kunstmuseet ARoS i Aarhus f.eks. udstillingen ’ARoS Samling 1960 - nu’, og den rummer bestemt fine værker og udtrykker samtidigt en vis alsidighed i udvalget.
Jeg kunne nu godt tænke mig, at man i kurateringen var gået lidt mere konceptuelt til værks og måske oven i købet havde gravet dybere i magasinerne med henblik på at finde kunstværker, der ikke er blevet vist på museet ret ofte i de senere år.
Måske har jeg blot besøgt ARoS for tit, siden museet åbnede i sin nuværende form i 2004, eller måske har de unge museumsinspektører ikke den store interesse i at finde guldet blandt mere eller mindre glemte kunstnere?
»Hvor mon den er, den røde tråd«? spørger jeg mig selv, mens jeg foretager en runde i udstillingen.
Heldigvis finder man et stort mesterværk af Robert Rauschenberg i udstillingen, og det er gengivet herover.