Værket, der har givet titel til udstillingen ’Closelings’ med værker af Kinga Bartis på Brandts i Odense, synes ikke af meget på gengivelsen her; men den snyder i voldsom grad. Mixed media-værket er ganske enkelt kæmpestort
Der er sikkert ikke mange, der vil påstå nogen som helst lighed mellem den danske 1700-tals-maler Jens Juel og den dansk-rumænske samtidskunstner Kinga Bartis (f. 1984).
Ikke desto mindre er det kun en enkelt etage, der adskiller de to kunstnere på Kunstmuseum Brandts i Odense for tiden.
Jeg besøgte dog Brandts for at se udstillingen ’Closelings’ med værker af Bartis med henblik på en anmeldelse, som jeg er i gang med.
Kinga Bartis kan ses som en mytologisk fortæller i sine ofte kæmpestore værker, som dog suppleres på udstillingen af meget mindre malerier i en i øvrigt interessant iscenesættelse.
Udstillingen med Bartis kan ses på Brandts frem til d. 4. januar 2026.
Jens Juel kommer senere på turné til Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum, så han er i sin historiske fremtoning langtidsholdbar.