Under overskriften 'Second Life ånder ud' i en artikel af Morten Nystrup i dagens udgave af Morgenavisen Jyllandsposten antyder Henrik Føhns, vært på teknologiprogrammet 'Harddisken' på P1, at Second Life er ved at miste fodfæste. Han udtaler: "Second Life var hot i vinter, nu er der halvtomt derinde. Jeg har svært ved at se det som et et effektivt kommunikationsredskab".
At befolkningstallet på Second Life befinder sig i omegnen af 9 millioner, skal nok også tages med et gran salt. Det højeste antal brugere, der har været online samtidigt, er foreløbigt 46.000. Det er naturligvis også en sjat; men det hele skal ses i et langt mere nuanceret perspektiv. Mange har oprettet en profil og har så efterfølgende hurtigt mistet interessen. Det kan der være mange årsager til... Den tekniske side af Second Life kan være ret kompliceret at deale med. Det efterlader universet som et sted for computernørder - og dét segment af befolkningen, nationalt som internationalt, er kun interessant i en begrænset grad.
Det er den amerikanske virksomhed Linden Lab, der ejer Second Life samt alle aktiverne og det er netop i følge Henrik Føhns den største hæmsko for succes. "Der burde være en åben standard, som vi kender det fra Internettet, så man selv ejer de ting, man skaber derinde. Jeg forstår ikke hvad virksomheder vil i Second Life".Sisse Siggaard Jensen er lektor på RUC og forsker i virtuelle verdener: "Som alt andet har SL været udsat for et hype og nu et antihype". Hun påpeger dog at den virtuelle kommunikationsform er kommet for at blive i én eller anden form.
Hvad er konklusionen? Er der ikke nogle virksomheder, som har overvurderet Second Life som et kvalificeret, virtuelt alternativ til virkelighedens verden? Handler det ikke blot om adspredelse og underholdning samt lidt chat og pjat på tværs af verdensdele?
Jeg tog en tur rundt i nogle forskellige miljøer for at afprøve om Second Life virkeligt er ved at udvikle sig til en virtuel spøgelsesby, som det beskrives i artiklen i Jyllandsposten. Jo! Jeg har registreret det. Mange steder ligger permanent øde hen. Måske har interessen for Second Life peak'et?