Ifølge den norske museumsmand emeritus Per Hovdenakk har Museum Jorn i Silkeborg ikke international klasse – netop dét er én af årsagerne til, at museet i dag ikke rummer de væsentligste værker af Asger Jorn. Det mere end antyder Hovdenakk i et interview i Midtjyllands Avis foretaget af avisens kulturmedarbejder Christian Kloch i forbindelse med udstillingen ’Jorn International’ på kunstmuseet ARoS i Århus.
Han mener, at man i forbindelse med en opførelse af et nyt Museum Jorn, burde tage udgangspunkt i Jørn Utzons projekt, som ville gøre kunstmuseet til en institution, man ville tale om i den internationale kunstverden. Ifølge Museum Jorns direktør Jacob Thage har Hovdenakk blot glemt at tage med i sine overvejelser, at museets samling sandsynligvis nu er ca. fem gange så stor som, da Utzons projekt var på tegnebrættet. Derved vil museet aldrig være i stand til at rumme blot en lille procentdel af den store samling.
Der ligger en anelse af en provokation i Hovdenakks udsagn, som muligvis godt kunne opfattes som en kritik af Silkeborgs måde at takle problemerne vedrørende det amitiøse projekt, som Jorn ifølge Hovdenakk var deprimeret over ikke blev realiseret. Jacob Thage tager afstand til Hovdenakks teorier vedr. et Museum Jorn med afsæt i Utzons planer, som måske selv i dag kunne forekomme lidt vidtløftige. Og pladsproblemet, der ville komme, er under alle omstændigheder til at tage og føle på.