Udstillingen LITOS GRAFERA på KunstCentret Silkeborg Bad, viser ikke blot et gigantisk udvalg af litografier formidlet og trykt via Edition Copenhagen; den fortæller også via et flot og omfattende katalog om litografiets historie. I begyndelsen af 1800-tallet blev litografi som trykmetode introduceret; men det var først langt senere at man brugte det i en billedkunstnerisk kontekst.
I Norden blev dette på forbilledlig vis gjort af Edward Munch, som tog denne produktionsmetode i brug ved hjælp af sine eksperter i bl.a. Tyskland.
Igennem litografiet har man mulighed for at skabe kunstværker, der kan produceres i større oplag, vel at mærke uden at man slider på materialerne, som blandt andet er de sten, som man trykker kunstnernes motiver fra. Dette kan gøres i næsten uendelige forløb med et utal af farver. Derfor er det meget vigtigt, at kunstneren er bekendt med litografiens muligheder, når han/hun går i gang med mediet.
At mange har udført meget vellykkede værker på dén måde – såvel nationalt som internationalt – viser udstillingen på Badet på en helt overbevisende måde. Således kan man opleve, jeg ved ikke hvor mange repræsentanter for samtidskunsten på LITOS GRAFERA, og investerer man i det smukke katalog, får man samtidigt et grundig inførelse af litografiets rolle i billedkunstnerisk sammenhæng. Peter S. Meyer, der er direktør for Stavanger Kunstmuseum, har skrevet en tekst om emnet og Meyer foretog også åbningstalen på Badet den 8. januar. Fra den 26. maj kan udstillingen ses på Stavanger Kunstmuseum. Den kan opleves på Silkeborg Bad indtil den 25. april