Jeg er i gang med at udtænke en teori, der går ud på, hvorfor i alverden, at det i Berlin beliggende udstillingssted for samtidskunst hedder Hamburger Bahnhof.
Jeg er udmærket klar over, at der er tale om en tidligere banegård. Det vidner stedets arkitektur på glimrende vis om.
Måske ligger forklaringen i, at banegården i et historisk perspektiv har givet de rejsende mulighed for at komme til - netop - Hamburg?
Dette er sandsynligvis kun en del af den fuldkomne forklaring - hvis ellers en sådan findes. Men netop stedets historie er en del af udstillingen 'Parergon', som består af en iscenesættelse af den i Berlin bosatte mexicanske kunstner Mariana Castillo Deball, der ikke alene bruger historiske elementer fra banegårdens historik, men også kunstværker fra en tid, da kunsthallen var - en banegård.
Udstillingen virker på mig ret minimalistisk; men hvis man er banegårdsnørd, kan man absolut finde interessante ting at fordybe sig i.
Jeg fandt det bestemt interessant at studere de mange effekter, der præger udstillingen. Og dét lige fra banegårdsinventar fra way back then til billetter fra fortiden og over til kunstværker, som tilhører den statslige samling af kunst i Berlin.