'Monet
- Lost in Translation': Alfred Sisley: 'Saint-Mammes, la Croix-Blanche', 1884
"Individuelt
set er jernbanemiljøet, the black box og venteværelset spændende idéer, der
leger med vores perception og forventning til oplevelsen af værkerne. Men
sammenhængen mellem disse tableauer, er ikke altid lige stærk, og man sidder
med en fornemmelse af at kuratorerne har haft svært ved at skære fra i forsøget
på at ramme alle. Risikoen er naturligvis at en udstilling kommer til at handle
mere om formidling og iscenesættelse, end værkernes egen iboende kraft"
Aarhus
Stiftstidendes kunstanmelder Christian Salling var hurtig til at forlade
pressemødet ved udstillingen 'Monet - Lost in Traslation' på kunstmuseet ARoS i
Aarhus forleden dag.
Til gengæld var hans anmeldelse allerede at læse i avisen
dagen før, udstillingen åbner for det almindelige publikum. Det er ret godt
gået!
I sin fem-stjernede anmeldelse har Salling visse kritikpunkter i forhold
til museets iscenesættelse af udstillingen, der som bekendt sætter et nyt fokus
på de impressionistiske malere i Frankrig i slutningen 1800-tallet.
Det bør
være soleklart, at man i dag hele tiden må evaluere på, hvordan man sætter
kunstudstillinger op; men i forhold til den aktuelle, finder jeg nu at tingene
balancerer ganske udmærket.
Jeg har afsendt min egen anmeldelse til redaktionen
af Jyllands-Posten.