Bjørn Nørgaard: 'Historien om en
moder' (udsnit), 2012. Mixed media
Tan Ping: Uden titel, 2016. Akryl på
lærred
Bjørn
Nørgaard burde være kendt af de fleste herhjemme som kongelig hofleverandør af
sarkofag og gobeliner.
Derudover har han gjort sig bemærket i kraft af
væsentlige kunstværker i det offentlige rum samt en del aktioner, hvor en
hesteofring i 1970 skabte oceaner af omtale i samtiden.
I forhold til Nørgaard
må den kinesiske maler Tan Ping vel beskrives som et forholdsvist ubeskrevet
blad på vore breddegrader, men ikke desto mindre udgør de to kunstnere fra to
kulturer nu et par i forbindelse med en udstilling, der i skrivende stund står
for at åbne på Horsens Kunstmuseum.
Tan Ping er i bogstavelig forstand en
abstrakt maler, og han står kunstnerisk i stærk kontrast til Nørgaards episke
billedverden, og udstillingen, som jeg har haft mulighed for at se, er da også
opbygget som to separate enheder, hvor de to kunstnere dog i enkelte tilfælde
er i direkte dialog.
Udstillingen kan ses på det fine museum i Horsens frem til
d. 21. januar 2018.