torsdag den 13. september 2018

Kay Bojesen er mere end blot en abe
















Jeg har netop deltaget i åbningen af udstillingen 'Kay Bojesen - Humøret i dansk design', og det slog mig under et seminar, som blev afholdt umiddelbart inden åbningen på kunstmuseet Trapholt i Kolding, at én af oplægsholderne udtalte, at ordet "design" muligvis ikke eksisterede i det danske sprog på Bojesens tid. 

Designeren - eller formgiveren, om man vil - blev født i 1886 og døde i 1958, så jeg tror, at der muligvis optræder en pointe i relation til den engelske betegnelse. 

Uanset om man vælger at beskrive Kay Bojesen som designer eller ej, er det under alle omstændigheder som skaber af den berømte abe i træ, at han i en bredere offentlighed er blevet berømt. 

Det hjalp naturligvis lidt på udbredelsen af aben, at Otto Leisner sidst i 1950'erne og i begyndelsen af 60'erne brugte figuren som staffage i tv-programmet 'Pladeparade', hvor den i selskab med den folkelige fjernsynsvært optrådte på folks tv-skærme, da Danmarks Radio havde monopol på tv-signalet i kongeriget. 

I dag står aben som et ikon hos et publikum, der hylder dansk design, og den bliver solgt i isenkramforretninger landet over til vekslende priser modsvarende abens fysiske størrelse. 

Heldigvis stiller man skarpt på andre af Bojesens værker på den aktuelle udstilling, og her glæder det mig meget, at man viser et endog overordentligt stort udvalg af hans arbejder i sølv, som var, hvad Bojesen primært lavede i begyndelsen af karrieren. 

Han er således udlært sølvsmed hos den legendariske sølvsmed Georg Jensen i København i 1990. 

Siden blev det til at hav af værker i sølv og senere af træ, hvor Kay Bojesen må siges at have skildret en stor del af den danske nationalidentitet stringent og fantasifuldt. 

Udstillingen på Trapholt kan ses frem til d. 10. juni 2019.