Installationsfotos fra udstillingen 'Tomorrow is the Question' på ARoS med værker af Julian Charrièrre, Mona Hatoum og Doug Aitken (fotos: Anders Sune Berg)
"Du skal forholde dig til det, du ser, og bevæge dig med værkerne ud over afgrundene, ned i svineriet og ind i de rum, som er smertefulde, fordi de minder os om det, vi er ved at miste. Gør du det, er udstillingen en form for renselse, idet den usentimentalt skærer alt det overflødige væk for at komme ind til benet af de udfordringer, vi som art står overfor"
Der har blandt kunstanmeldere været forskellige meninger om udstillingen 'Tomorrow is the Question', som for tiden finder sted på kunstmuseet ARoS i Aarhus.
Som jeg tidligere har nævnt her på siden, og som udstillingstitlen antyder, går de mange indflydelsesrige samtidskunstnere, der optræder, i clinch med jordklodens potentielle fremtid, og disse bud på fremtidsscenarier har Trine Rytter Andersen givet en grundig og kvalificeret beskrivelse med på vejen i en anmeldelse på kunstportalen Kunsten.nu.
Bevidstheden om de biologiske forhold, der truer planeten, skinner tydeligt igennem hos anmelderen, som blandt andet peger på et politisk system, der til stadighed fordrer vækst i et uendeligt, bevidstløst forløb.
Således spørger hun retorisk i teksten: "Hvordan overkommer vi den herskende tilstand, hvor forestillingen om en radikal ændring af verden og mennesket udtrykkes som et individualiseret påbud om at leve op til markedets skiftende krav og deltage i den neoliberale kapitalismes endeløse forbrugsræs?"
Det lyder måske overordnet som en lidt frelst analyse udformet som et spørgsmål, men pointen vil en dag stå klokkeklar for klodens beboere, når fascinationen for vækst har udsultet planeten og fjernet ethvert grundlag for alment liv.
Udstillingen 'Tomorrow is the Question' kræver noget af beskueren - ikke mindst tid. Den kan ses og opleves på ARoS frem til d. 4. august 2019.