Carsten Höller: 'Drehendes Hotelzimmer (Revolving Hotel Room)', 2008 (foto: Attilio Maranzano)
Den tyskfødte blledkunstner Carsten Höller er født i 1961, og kan derfor i sagens natur indregnes blandt de modne af de internationalt kendte samtidskunstnere.
I to udstillinger bliver Höllers værk nu rullet ud for det danske kunstpublikum på Kunsten i Aalborg og i Copenhagen Contemporary, der, som navnet antyder, er beliggende i København.
De to udstillinger åbner henholdsvis d. 26. og d. 28. september og i forbindelse med udstillingen 'Behaviour' på Kunsten er det muligt at leje sig ind i museets udstillingsrum med henblik på at overnatte i én af Höllers installationer.
Jeg har faktisk selv fået tilbuddet om at sove på Kunsten, men har pænt takket nej til det ellers generøse tilbud.
Om Carsten Höller hedder det i øvrigt i udstillingsstedernes pressemateriale: "Mange af Höllers værker opfordrer beskueren til at interagere med værkerne, samtidigt med at de muliggør en undersøgelse af vor menneskelige adfærd. Höller er optaget af alt dét, der gør os til de mennesker, vi er, både fysisk og mentalt. Hans værker, som er inspireret af videnskabelig forskning, skaber situationer, der ændrer og udfordrer vores fysiske sansning og psykiske perceptioner. Han fremprovokerer usikkerhed i beskueren - en følelse af desorientering og grundlæggende tvivl".
Lyder alt dét en anelse akademisk og "langhåret", skal jeg gøre mit til at beskrive udstillingen i mere normale termer i forbindelse med - i det mindste - en anmeldelse af udstillingen i Aalborg.
'Behaviour' i Aalborg og 'Reproduction' i Copenhagen Contemporary kan begge ses frem til d. 23. februar 2020.