»Se Berthe Moriots intime maleri af den legende datter og den tilbagelænede husbond fra 1881. Se Monets helt utroligt moderne 'På stranden ved Trouville fra 1870. Så tidligt at være malerisk suggestiv med sit motiv«
Kort uddrag fra Mathias Krygers anmeldelse i Politiken af udstillingen 'Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner' på Skagens Museum.
»Lige netop fordi årene i Paris var afgørende for Krøyer, er det så fint at se ham sammen med den kunst og de kunstnere, han mødte der. Se hvor inspirationen kom fra, og hvor han lægger sit eget til. Hvor den nordiske blå farve kommer ind, og hans værker bliver til det, alle i dag tænker som skagensmaleri«
Uddrag af Troels Laursens anmeldelse i Nordjyske af samme udstilling i Skagen.
Man kan roligt antyde, at udstillingen, der fokuserer på P.S. Krøyers rejse til Paris, på Skagens Museum fremstår i to afsnit. Det ene med lyset rettet mod Krøyers direkte kilder i Paris og den anden med fokus på samtidens store impressionistiske malere.
De to anmeldelser, som jeg bringer korte uddrag fra herover, beskæftiger sig heldigvis med begge aspekter af udstillingen. Kryger giver fem hjerter (ud af seks) i Politiken, Laursen seks stjerner (ud af seks) i Nordjyske - og selv gav jeg seks stjerner i Jyllands-Posten til udstillingen, der kan ses frem til d. 18. september.