”Et ordentligt slag i bolledejen”. Dét er klar tale. Snak man burde kunne forstå… Med denne metafor mener man, at der bliver sat et visuelt eller narrativt aftryk på holdninger eller miljøer.
Om godt et år bliver der afsløret en veritabel glorie over Kunstmuseet ARoS i Århus. Billedkunstneren Olafur Eliasson har projekteret et værk, der ikke blot er noget af det mest omfangsrige i dronningeriget; men samtidigt også et projekt, der griber ind i museets akitektur og påvirker denne.
Arkitektfirmaet Smith Hammer Lassen har udtalt sig begejstret over det kolossale tiltag, der er støttet af Realdania med et tocifret millionbeløb. Der er ingen tvivl om, at denne overbygning vil stå som noget helt banebrydende i dansk kunst de næste mange år.
Nu er der så placeret en bronzeskulptur af den verdenskendte danske billedkunstner Per Kirkeby foran museet – ved trappeopgangen ud for Vester Allé. Denne skulptur er tre meter høj – og den tager sig ret uskyldig ud foran det monstrøse museum. Den udgøres af en ret monolitisk form, hvorpå der på toppen er dækket på med brød, ost og vin. Ganske gemytligt – og indbegrebet af råhygge.
Per Kirkeby har i mange år været den førende danske billedkunstner og på netop ARoS befinder sig nogle af kunstnerens hovedværker – ligesom museet er i besiddelse af Kirkebys arkivsamling, der først bliver fuldkommen i museets eje, når Kirkeby dør.
Per Kirkeby har selv valgt placeringen af den nye skulptur, som har titlen ’FRAM’. Netop placeringen har en væsentlig betydning, da skulpturen skal kunne iagttages i flere niveauer. Alligevel er den oppe imod betydelige kræfter. At den fremstår som en rektangel på højkant giver tilsyneladende ikke dét spændingsforhold, som man kunne ønske i relation til den gigantiske museumsbygning. En organisk kontrast til museets arkitetur kunne man måske ønske sig? Men lad os nu se… Jeg drager til den officielle afsløring i morgen, den 28. maj. Så må vi se, om det bliver det frygtede lillefingeraftryk frem for en gedigen kæberasler af en bronze.