"Ved nazisternes magtovertagelse var der en vis forvirring om ideologiens kulturpolitik. Mange kunstinteresserede nazister som Goebbels var faktisk begejstrede for Nolde og andre ekspressionister - det er jo en sjæleligt dramatisk og koloristisk form for maleri - men det synspunkt vandt ikke frem, og fra midten 1930'erne begyndte nazisterne at fjerne 17.000 værker fra tyske kunstmuseer. Af dem bar 1.000 Noldes signatur"
Som tidligere nævnt her på blog'en er der netop åbnet en omfattende, retrospektiv udstilling på Louisiana med værker af Emil Nolde.
I sin anmeldelse i Berlingske beskæftiger Torben Weirup sig meget naturligt med Noldes flirt med nazismen, som kunstneren besad visse sympatier for.
Om det var af karrierefremmende årsager, at Nolde gav udtryk for disse holdninger, er svært at sige? Måske besad han en naiv tro på, at nationalsocialismen var fremtidens verdensorden?
Sådan gik det heldigvis ikke - og mindet om Emil Nolde (1867-1956) må leve med denne skygge over kunstnerens person.
Weirup giver fem ud af seks stjerner til Nolde-udstillingen.