'Tæt på - Intimiteter i kunsten': Egon Schiele, selvportræt fra 1913
Ed Atkins, still fra videoinstallationen 'Safe Conduct'
Charlottenborgs Forårsudstilling: Thiemo Kloss (DE), 'White Rooms #14, 2014-15. Metal, glas, plastik og LED
Umiddelbart i forlængelse af påsken tilbragte jeg nogle dage i København, og naturligvis skulle jeg under opholdet se på lidt kunst.
På Statens Museum for Kunst kan man for tiden se museets direktør Mikkel Boghs debut som kurator i forbindelse med en udstilling på nationalgalleriet.
'Tæt på - Intimiteter i kunsten' beskæftiger sig med kunstneres tolkninger af privatsfæren, og mange af værkerne (primært malerier) er set mange gange tidligere.
Af samme årsag bliver det nærmest en sport at gå på opdagelse i en sådan udstilling med henblik på at finde indslag, der kunne besidde overraskelsesmomenter. Disse fandt jeg blandt andet via værker af Egon Schiele, Edward Hopper, Eugène Delacroix og L.A. Ring.
Til gengæld havde jeg ikke nogen som helst forventning til Ed Atkins' videoinstallation 'Safe Conduct', som vises i Statens Museum for Kunsts eksperimenterende udstillingssal.
Her bliver man i surrealistiske forløb mindet om, hvad der sker, når man befinder sig i lufthavnes sikkerhedsområder.
Det hele akkompagneres af Ravels Bolero, der som bekendt kan opleves som dybt enerverende. Samlet set er Atkins' installation absolut værd at opleve, og der er faktisk fri entré til denne del af museet.
Charlottenborgs Forårsudstilling er i år ganske omfattende og kan sagtens umiddelbart opleves som rodet og usammenhængende. Sådan er det, når man skal iscenesætte mange kunstnere på et begrænset areal.
Når jeg alligevel finder udstillingen interessant, er det fordi den viser tendenserne inden for samtidskunsten, og hvor udstillingen tidligere primært præsenterede danske debutanter, har den i dag et langt mere internationalt snit.
Der er meget at se på, og der er samtidigt også enkelte indslag, der er værd at ofre lidt ekstra opmærksomhed. Derfor kan man nemt bruge en eftermiddag på Forårsudstillingen trods flere ret uinteressante værker.