Finn Terman Frederiksens monografi om Theodor Philipsen er her ganske aktuelt placeret oven på Politikens bogtillæg.
"Hovedværket om Philipsen havde vundet meget ved at være kortere. Den store mængde af tekst gør, at nogle gengivelser bliver ramt af den store pladsmangel. Det gælder især et godt maleri som 'Uden for en accisebod i Granada', som hænger på Ny Carlsberg Glyptotek. Til gengæld burde det privatejede maleri 'Fra 'kirkegården' på Saltholm' fra 1899 have været gengivet væsentligt mindre, fordi reproduktionskvaliteten er så ringe"
Citatet herover, som stammer fra Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornungs anmeldelse af Finn Terman Frederiksens monografi om Theodor Philipsen, illustrerer ganske fint anmelderens syn på den omfattende bog om Philipsen, der blev udgivet i forbindelse med åbningen af udstillingen 'Lysets og farvens mester', som fandt sted indtil for nyligt på Randers Kunstmuseum.
Gik man glip af denne ret fantastiske udstilling, kan man fra den 4. februar og frem til d. 5. juni se den på Sorø Kunstmuseum.
Hornung giver i øvrigt fire hjerter til monografien om Philipsen.