"Ofte
tager Lars Morell spændende afstikkere mellem beretningerne om
kunstnergrupperinger og portrætter af udøverne. Det sker med karakteristikker
af byen i forskellige epoker og belysninger"
Byen, der er
tale om i citatet herover, er Aarhus, og det stammer fra min gode kollega Lars
Ole Knippels anmeldelse i Jyllands-Posten af Lars Morells bog '200 års kunst i
Aarhus', der udkom for nyligt på Aarhus Universitetsforlag.
Bogen beskriver -
som det fremgår af titlen - kunstmiljøet i Jyllands største by, som det har udviklet
sig gennem årene.
Jeg har haft mulighed for sporadisk at bladre bogværket
igennem, og der er tale om en ganske omfattende og grundig beskrivelse af
Aarhus og byens sammensatte kunstmiljø.
Morell besidder en stor sympati for
Ovataci Museet og de kunstnere, der har deres afsæt i dette miljø, og det er
såmænd fint nok.
Desværre afslørede min hurtige gennemgang af bogen dog et par
fejlagtige navnebeskrivelser. Kunsthåndværkeren Sanne Ransby bliver således til
"Rendsby" og den københavnske Clausens Kunsthandel bliver til "Galleri
Clausen".
Jeg kan frygte, at der dukker flere af den slags småfejl op, når
jeg får mulighed for at læse bogen lidt mere grundigt.
På trods af disse kritikpunkter
giver Knippel seks stjerner til udgivelsen. Blandt andet skriver han, at "Lars Morell ejer obducentens skarpe
blik, når han dissekerer sit omfattende materiale, og besidder tillige
detektivens tålmodighed, når han opsporer såvel glemte kilder som gemte fodnoter".