»Udstillingen MARMOR sætter fokus på, hvordan marmor som materiale forarbejdes, forstås og fortolkes i samtidskunsten samt hvilken betydning marmor som materiale har for det indhold, et kunstværk bærer med sig ud i verden«
Det er vist de færreste, som interesserer sig for kunst og kunstmuseer, der ikke er klar over, at hovedbestanddelen i arkitekturen ved kunstmuseet Kunsten i Aalborg, er marmor.
Museet blev i sin tid tegnet af den finske arkitekt Alvar Aalto, og i 1972 åbnede museet under navnet Nordjyllands Kunstmuseum.
Hvis man kan regne, er det ikke vanskeligt at komme frem til, at det netop i år således er 50 år siden, Kunsten åbnede, og det markeres nu med en stor udstilling, hvori temaet ikke overraskende er - marmor.
Sådan skal det være, og jeg må indrømme, at jeg mest ser materialet i forbindelse med skulpturer af Michelangelo og Bernini, men jeg er da bekendt med, at adskillige samtidskunstnere har brugt marmor i deres værker.
I dag er materialevalget nok mest forankret i, at man vil sende et signal om, at værket bør indeholde en eller anden corny styrke; men under alle omstændigheder har jeg planlagt en anmeldelse af udstillingen, når den åbner med fernisering d. 4. marts.