Den georgiske maler Niko Pirosmani (1862-1918) kan nok af nogle ses som en lettere excentrisk skikkelse i den europæiske kunsthistorie, men alt bør naturligvis perspektiveres i forhold til, hvornår og under hvilke forhold en kunstners værker er skabt.
Jeg har netop oplevet Pirosmani-udstillingen 'Black Light' på kunstmuseet i Humlebæk, og til en indledning overhørte jeg uundgåeligt en udstillingsgæst gennemanalysere malerens værker.
Det var på mange måder ret underholdende - indtil et vist punkt, da hendes vurderinger var forankrede i alle mulige og umulige historiske og kunstneriske fejltolkninger.
Som det kan ses på gengivelserne herover, benyttede Pirosmani sig af en bredt udviklet motivkreds, og dette fik min gode anmelderkollega Tom Jørgensen i Jyllands-Posten til at antyde en lighed med den franske seminaivist Henri Rousseau (1844-1910) og jeg vil sige, at trods forskel i motiver er sammenligningen ikke helt ved siden af.
Den anmelderroste udstilling med Niko Pirosmani kan ses på Louisiana frem til d. 20. august, så den kan sagtens nås.