Peter Land: 'Wunderkind', 2012. Mixed media (pressefoto: Kvindemuseet)
"I hans værker bliver det tydeligt, hvordan særlige forventninger til bestemte kønsroller også har omkostninger for manden. Udstillingen handler ikke om at sætte mænd i en offerrolle, men om at skabe fokus på, at maskulinitetsbegrebet også er vigtigt at diskutere - og ikke mindst nuancere"
Teksten herover er et uddrag af pressemeddelelsen vedrørende udstillingen 'Dagens helt', der i skrivende stund er under opbygningen på Kvindemuseet i Aarhus.
Kunstneren, der refereres til, er Peter Land, som blandt andet har vist sig i en videoinstallation, der fremstiller kunstneren i bar figur og tilsyneladende dansende rundt i en megabrandert.
I dette perspektiv synliggør Land i hvert fald det maskuline individ i en tragikomisk form, men det er ikke dette værk, jeg forbinder med Peter Land - og det er heller ikke via en serie skulpturer, hvor personer optræder med usædvanligt lange lemmer; men derimod i kraft af en skulptur, som er placeret i Københavns vestegn, hvor en mand i et badekar tilsyneladende skriger sine frustrationer ud.
Skulpturgruppen er placeret ved Albertslund Station, og har været genstand for en vis - ophidset - debat i forstaden. Jeg mener sågar at kunne erindre, at manden i karret på et tidspunkt fik hovedet savet af?
Således er man som bekendt sikret en vis berømmelse. Udstillingen på Kvindemuseet, som jeg besøger snarest med henblik på en anmeldelse, kan ses i tidsrummet 31. januar - 28. april.