Jakob Jakobsen: 'Dødsfald' - udsnit (foto: Kunsthal Charlottenborg)
"Er det så et godt kunstværk? Svaret er nej. Det er på alle måder banalt. Kunstnere som Superflex, Jens Haaning for slet ikke at tale om russiske Pussy Riot har lavet politisk kommenterende værker med langt større potens og gennemslagskraft. Blandt de 20 politikernavne finder man ikke et eneste fra Enhedslisten, der, som så mange andre kunstnere, har Jakob Jakobsens sympati. Men havde det ikke været mere fantasifuldt, mere vedkommende og mere poetisk at nævne navne på politikere, som man sympatiserer med? At døden er uomgængelig for alle, gode som onde. Nu virker det bare umodent og teenageagtigt"
Et af sommerens store samtaleemner har været et kunstværk bestående af 20 A4-ark med teksten "Lars Løkke Rasmussen er død", "Anders Fogh Rasmussen er død", "Villy Søvndal er død" osv. derudaf på den politiske scene.
Det er såmænd ikke værket i sig selv, som har afstedkommet den megen furore, men den kendsgerning af Københavns Kommune har indkøbt værket for kr. 10.000.
Projektets bagmand er Jakob Jakobsen, og det fremgår også klart af citatet herover, som stammer fra Tom Jørgensens anmeldelse af værket i Jyllands-Posten.
Jørgensen ser ikke meget kunstnerisk værdi i værket, som nu - indtil d. 16. august kan ses på Kunsthal Charlottenborg i København.
Om dette skriver Tom Jørgensen under overskriften "En fis i en hornlygte": "Michael Thoubers begejstring skal nok ses som ren markedsføring. De medvirkende i McDonald's irriterende tv-kampagner tror med garanti heller ikke på, at produktet på nogen måde minder om den gourmetburger, der lægges op til". Michael Thouber er direktør for Kunsthal Charlottenborg.
Dermed ikke mere om værket 'Dødsfald' på denne blog.